Tallers del bus de la llengua

Tallers

A continuació mostrem informació detallada de tots els tallers que tindran lloc en el Bus de la Llengua: en què consisteixen, a quin públic s'adrecen, quins materials s'utilitzaran i quin tipus de premis s'oferiran.

Taller 1. Una de quatre

Públic

ESO, batxillerat, públic general.

Tipus

Concurs per equips

Descripció

Amb aquest concurs, els participants podran demostrar que són molt sabuts en temes que tenen a veure amb el nostre territori.

Per a fer-ho, hauran de respondre, individualment o per equips, una sèrie de preguntes, en clau valenciana, en què triaran la resposta correcta de les quatre possibles. Geografia, literatura, cultura i llengua seran els eixos sobre els quals podran demostrar els seus coneixements.

L'equip guanyador serà el que no solament haja encertat més respostes, sinó el que les haja endevinades més ràpidament.

Imatges

Taller 2. L'alfaruleta

Públic

Tots els públics
El nivell de dificultat s'adapta a l'edat: a major edat, més respostes i menys temps.

Tipus

Concurs per equips

Descripció

En aquest concurs, els participants hauran d'agrupar-se per equips.

Un dau determinarà una categoria, com ara "menjar" o "aliment", de la qual hauran de buscar paraules que comencen per la lletra que marcarà una ruleta alfabètica, que faran rodar els participants.

Guanyarà l'equip que done més respostes correctes en un temps més curt.

Imatges

Taller 3. A la moda

Públic

ESO, Batxillerat, universitat

Tipus

Taller creatiu Individual o en grup

Descripció

Aquest és un taller per a totes aquelles persones que tenen ànima de creadors, dissenyadors, dibuixants, i que volen crear la seua pròpia moda.

Els donem l'oportunitat que creen un eslògan divertit i atractiu que anime la gent a comprar en valencià, amb alguna frase que apel·le a sentiments positius.

Eixe eslògan es plasmarà en una samarreta o en una bossa de tela.

Imatges

Taller 4. El conte volador

Públic

ESO, Batxillerat, universitat

Tipus

Taller creatiu en grups

Descripció

En aquest joc, els participants tenen l'oportunitat de ser escriptors.

A partir de l'inici d'un conte, hauran de redactar la resta de la història: plantejament, nus i desenllaç.

Quan, per equips, hauran acabat d'escriure una part, faran un avió de paper i el llançaran a l'aire. Alhora, rebran un avió diferent, i hauran de seguir escrivint una història que ells no hauran encetat.

 

Imatges

Taller 5. Paraules esteses

Públic

Primària i públic general

Tipus

Taller creatiu en grups

Descripció

En aquest cas, els protagonistes són els més joves: hauran de retallar lletres i decorar-les. Després, construiran paraules que apel·len a sentiments positius.

Quan tindran les paraules, hauran de construir alguna frase que desprenga un missatge positiu. En acabar, estendran la frase o les paraules en un cordell.

Imatges

Taller 6. Paraules

Públic

Batxillerat o adults

 

Tipus

Joc per equips

 

Descripció

Es formen paraules amb lletres imantades sobre una pissarra imantada amb quadrícula.

 

Cada equip de quatre jugadors agafa dotze lletres (si l'equip és de cinc jugadors, agafa quinze lletres, etc.). La resta de lletres es deixen en un pot o en un saquet.

Un jugador de cada equip tira el dau, i l'equip que tinga la puntuació més alta comença la partida.

Un dels jugadors de l'equip ha de formar una paraula a la pissarra passant per la casella central i anotar el nombre de punts aconseguits.

Per a calcular les puntuacions, se suma el valor de cada una de les lletres: les vocals valen tres punts i les consonants valen dos punts. Si en la paraula que formem hi ha un diftong, sumem deu punts, i si hi ha un dígraf, en sumem cinc.

Es poden ampliar paraules ja existents amb prefixos o sufixos, i en aquest cas comptem la puntuació de totes les lletres de la paraula, no sols de les que hi hem afegit.

S'admeten totes les paraules que apareixen en el diccionari, a més de les conjugacions verbals i les variacions de gènere i nombre. No s'admeten noms propis, topònims ni abreviacions. En cas de dubte sobre la validesa d'una jugada, l'àrbitre (un monitor o una monitora del Bus) decideix.

Quan un grup de jugadors ha format la paraula, es compten els punts i s'afigen a la puntuació total. Per a continuar la partida, l'equip agafa del pot la mateixa quantitat de lletres que ha utilitzat, de manera que sempre s'inicia la jugada amb el mateix nombre de lletres, fins que s'acaben.

El joc acaba quan no queden més lletres disponibles. Els jugadors continuen la partida fins que gasten totes les lletres, si és possible. S'acaba el joc quan cap dels dos equips pot formar més paraules. Si un equip encara té lletres, resta de la seua puntuació final el valor que representen. El grup amb més punts guanya la partida.

Taller 7. Recorda la imatge

Públic

1r i 2n de Primària

Tipus

Grups de quatre o cinc jugadors.

 

Descripció

Formarem equips de quatre o cinc jugadors.

Cada equip ha de formar parelles amb dues peces de goma EVA: una peça tindrà la imatge i l'altra peça tindrà la paraula escrita que fa referència a la imatge.

Un jugador de cada equip tirarà el dau, i l'equip que tinga la puntuació més alta començarà la partida.

Per torns, un jugador de l'equip girarà dues peces de goma EVA: si són la parella, les agafarà; si no són la parella, les tornarà a girar cap per avall i haurà de memoritzar-les. La resta de l'equip el pot ajudar a memoritzar i a formar les parelles. Si el jugador perd el torn, el cedirà a un altre equip.

Cada vegada que un equip faça parella, agafarà les peces i les guardarà. Quan els equips hagen format totes les parelles s'acabarà el joc.

Guanyarà l'equip que més parelles haja fet.

Imatges